Waar komt dat gepiep vandaan. Is het zwarte piet?


‘Hoor jij dat gepiep ook, oma?’ vroeg Bart toen hij naast het bed van opa en oma stond. ‘Hoelang sta je hier al? zei oma nog half in haar slaap.
 Bart keek alleen bedremmeld maar zei niks.
‘Kom maar gauw bij ons in bed. Je bent helemaal koud. Het kleine joch kroop tussen ons in en algauw voelde opa de koude voetjes op zijn benen.
Even later tikte de kleine Bart op mijn rug. ‘Hoor opa, wie doet dat?
Het was eind november. Bart, vijf jaar oud was al weken in de ban van Sinterklaas. ‘Zit zwarte Piet op het dak, opa?‘
Ik draaide me om, luisterde even naar het geluid  en zei :‘ opa, denkt al dat hij weet wat het is.’
De hele dag had het al flink gestormd en de wind was nog nauwelijks in kracht afgenomen. Toen ik aanstalten maakte om uit bed te gaan, wou het kleine ventje me achterna komen.
‘Blijf maar lekker bij oma in bed’, zei Carolien. Ze kon hem nog net tegenhouden.
Ik liep de trap op naar de zolder, bergde snel de sinterklaas kadootjes die oma al gekocht had op en zag dat het kleine zolderraam nog open stond.
Dit maakte dus het piepende geluid. De houten vloer eronder vertoonde een grote natte plek.
Terug in bed sloeg Bart de handen om mijn nek  en fluisterde in mijn oor :‘heb je zwarte Piet gezien, opa?’ . Ik schoot in de lach.
‘Nee, joh , zwarte Piet houdt niet van dit weer. Het waait veel te hard , Piet mag van Sint echt niet op het dak klimmen. Opa heeft het zolderraam dicht gedaan. Dat piepte zo‘.
Hij draaide zich om en even later was hij in een diepe slaap.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).