Onverwachte ontwikkelingen. ‘Sinds wanneer weet jij dat al?’ Wat doe je als jouw vriendin in verwachting is terwijl je toch duidelijk afspraken daarover had gemaakt...


Onverwachte ontwikkelingen.


‘Sinds wanneer weet jij dat al?’ vroeg Joost streng met de stick in de hand en een gezicht dat weinig goeds voorspelde.
‘Al een paar dagen,’ zei ze stamelend. Even daarvoor had Joost de zwangerschap test in de afval emmer gevonden.
‘Hier, wat heeft dit te betekenen .Ik dacht dat we er hetzelfde overdachten en afspraken hadden’.
Ze dacht dat ze de stick met de zwangerschap test nog zo goed verborgen had gehouden maar hij was wat kwijt en was aan het zoeken geslagen. Razend was hij.
‘Je hebt mij heel wat uit te leggen,’ zei hij.
Ze wilde naast hem gaan zitten op de bank maar hij stond op en ging in de stoel tegenover haar zitten.
‘Ik luister’, zei hij. Zwijgend zat ze tegenover hem. Ze wist niet goed hoe te beginnen. Toch begon ze met haar verhaal.
‘Ik begrijp dat je kwaad bent en had je er vanaf het begin bij moeten betrekken. Maar ik wist dat als het niet op mijn manier zou doen de kans om ooit nog zwanger te worden nihil zou zijn. Ik weet heel goed hoe je over kinderen krijgen denkt, het eigenlijk niet wilt door alles wat je in jouw eigen jeugd hebt meegemaakt. Dat is ook vreselijk.
Toch hoop ik dat jij ook mij begrijpt. Ik heb een mooie, fijne jeugd gehad en altijd de hoop gehad zelf kinderen te krijgen. De tijd tikt, al mijn vriendinnen hebben kinderen of staan op het punt ze te baren. De hormonen gieren door mijn lichaam.
Kom eens bij mij zitten,‘ zei ze met tranen in haar stem.
Toen hij naast haar zat, pakte ze zijn hand en legde die op haar buik.‘ Straks over een paar maanden kun je het hartje horen en voel je  jouw kind schoppen.‘
‘Wanneer komt het?’ vroeg hij.  ‘In  juni,’ antwoordde ze.
De boosheid was een stuk minder. Ze zag de tranen in zijn ogen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).