Oliebollen, kniepertjes en appelflappen.



‘Het stinkt hier, ‘ zeg ik lachend als ik de keuken binnen kom.
Carolien en mijn jongste dochter kijken me aan met een gezicht van ’ dat kan niet’. Het hele aanrecht is bezaaid met allerlei spullen om oliebollen en appelflappen te bakken.
Als het beslag klaar is en voldoende is gerezen, wordt de friteuse die onder de afzuigkap staat met zonnebloemolie  gevuld en op de juiste temperatuur gebracht .
Al snel verdwijnt de ene na de andere schep beslag in de hete olie en even later liggen de eerste oliebollen met een mooie kleur op de schaal.
‘Het stinkt hier echt‘, zeg ik nog een keer. ’Naar azijn’.

Onze oudste twee kleinkinderen zijn met hun moeder meegekomen die eerst ‘ouwe oma‘ zoals ze haar noemen had opgehaald uit het verzorgingshuis.
De oudste van de twee kleinkinderen was meegekomen om’ kniepertjes’ bij oma te maken maar al snel zaten ze alle beide naast ‘ouwe oma‘ aan de keuken tafel.
Ouwe oma deed alsof ze de krant las en het ‘kniepertjes’ maken werd door de kleinkinderen aan oma en mijn dochter overgelaten.
Er werd druk gekleurd en geplakt en ook Luvabella werd niet aan haar lot overgelaten. ‘Ouwe oma’ is  onder de indruk van wat zo’n pop tegenwoordig allemaal kan en kijkt er vol bewondering naar.
‘Mooi hé,’ zegt ze terwijl ik vanachter mijn computer op kijk.

Terwijl de oliebollen nog warm zijn, moeten wij de eerste oliebollen proeven terwijl er driftig wordt door gebakken.
‘Smaken ze? ’ klinkt het vragend.
Ja, de smaak is niet verkeerd ondanks dat ze nog warm zijn.

Toen onze oudste kleindochter eerder op de dag, halverwege de ochtend, de kamer  binnen kwam, liep ze naar mij toe en zei : ‘Opa ik heb weer een wiebeltand.’
Twee tellen later keek ik in het bekkie waar bovenin al heel wat melktanden waren verdwenen. Breed lachend keek ze me aan en bewoog de losse tand heen en weer.
Een half uur later liep ze naar haar moeder en liet trots zien dat er weer een tand uitwas. De tand moest bewaard worden voor de tanden fee.
Ook de ‘kniepertjes‘ waren  inmiddels klaar om geproefd te worden. Opa sloeg dit keer over. Opa is meer van de oliebollen en de appelflappen.
Terwijl ‘ouwe oma‘ inmiddels druk aan het lepelen is met haar oudejaarsborrel - advokaat met een flinke dot slagroom- krijg ik de eerste appelflap om te proeven. Ook die is warm, net als de oliebol, eerder op deze dag maar wel lekker.
Eerder dan verwacht is de klus geklaard. Als alles de komende dagen op gegeten moet worden , zullen er wel de nodige pondjes bijkomen. Een kniesoor die daar op de let in deze dagen.

Ik wens iedereen een heel mooi jaar. Liefde, gezondheid en veel plezier toegewenst in het nieuwe jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).