Gedichten over verwondering, hoop, een mooie dag , blijdschap door een kleinkind, en over dementie


Vandaag geen kort verhaal  of blog maar een selectie uit de gedichten die ik schreef.

1.   Verwondering. Naar mate ik ouder werd, ben ik weer met hele andere ogen naar de  wereld om mij heen gaan kijken.


Verwondering


Soms zie je iets

wat je vroeger nooit zag

Niet dat het er niet was

het is er zelfs altijd al geweest



Nee, het is geen kwestie van

een helder moment

maar iemand

die de schoonheid van de schepping herkent

Elke dag gaat de zon weer onder

het kleuren palet aan de horizon is wat ik dan bewonder



2, Hoop. Het gaat over iemand die ernstig ziek is  en de hoop dat de rust in het hoofd terugkomt.

 

Hoop


In het jaargetijde
dat het soms stormt
Is ze gaan liggen
de storm in ons hoofd

Hoop heeft de angst verdreven
die hoop is de zuurstof die doet verder leven
De draad van het leven weer oppakken
voor zover dat kan

De toekomst
tegemoet
hopend
dat de storm
in onze hoofden
nooit weer zal aanwakkeren
tot orkaankracht

3.It’s a beautiful day. Lekker in het gras liggen en genieten van een mooie dag, 
It’s a beautiful day.


Liggend in de zon stroomt mijn hoofd vol met gedachten
lang waren de afgelopen dagen, kort de zwoele nachten.
De wind streelt langzaam mijn blote lichaam
in de verte hoor ik weer de kerkklok slaan.

Je hoort het gras bijna groeien
in de weiden die binnenkort weer vol staan met rondbonte koeien.
Genietend van een mooi boek en een koel glas bier
wil ik nog wel weken liggen hier.

De radio staat zachtjes aan op twee
uit de luidsprekers klinkt U2 met It’s a beautiful day.
Zo’n dag waarvan je hoopt dat er geen eind aan zal komen
Helaas bestaat zo’n dag alleen in mijn dromen.



4.Jij. Blij zijn door de komst van een kleinkind  als je in de ellende zit en het kleine kind zich zien ontwikkelen.


Jij


Maakte me blij
door jouw komst
even alle ellende vergeten
Vraag me niet waarom
Jouw eerste lach
die ik nooit meer zal vergeten

Zoals een vlinder zich ontpopt
en wegvliegt met haar prachtige vleugels
brak jij jouw moeders vliezen
het leven tegemoet

3 jaar later
ben jij zo mooi
Zo mooi onbevangen en elke dag blij
Jij bent als de mooiste vlinder
die neerstrijkt in mijn tuin.


5. Oud en dement. De trieste kant van het ouder worden, mensen niet meer herkennen, on uit gesproken dingen.

Oud en dement

Verwaterde ogen
blinken in een door de jaren getekend gezicht
Een vage blik
een blik van herkenning

Herinneringen
dringen als flarden laaghangende mist
de lege plekken in het denken binnen

Jaren verloren
worstelen met de tijd
jaren niet meer in te halen

Verwaterde ogen
ogen die meer zeggen dan onuitgesproken woorden
Eenzaamheid,
eenzaamheid die kent geen tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).