Warm, warmer, warmst…….


Het is eind juli 2018, iets na negen uur ’s avonds als ik dit blogje schrijf.
Het is warm, zeer warm …om niet te zeggen bloedheet. Het zweet staat nog op mijn voorhoofd. Pfff.
Wat we dit jaar meemaken, is ongekend. Wat een weer!
In april was het al een tijdje heel mooi weer, zelfs zo mooi dat we tegen elkaar zeiden : als er maar wat van dat mooie weer overblijft voor de zomer.  Hoe vaak  kwam het water in voorgaande zomers immers  niet dagen lang met bakken uit de hemel.
Als je  de weerprofeten mag geloven was het in april nog nooit zo warm geweest.

Mei deed er nog een schepje bovenop en vele dagen was het zulk mooi weer dat dezelfde weergoden ons wisten te vertellen dat het sinds 1706 in mei nog niet zo warm was geweest.
Ik geloof ze direct op hun woord want ik kan me niet herinneren dat ik het bewust heb meegemaakt ondanks het feit dat een helderziende mij een aantal jaren geleden vertelde dat ik in mijn zevende leven ben !!!!!
Toen het in juni ook mooi weer was en er niet veel regen viel, dachten we : nou zal het wel een keer afgelopen zijn met het mooie weer. Mis , het mooie weer gaat maar door. Inmiddels verlang ik naar  een verfrissende regenbui. En ik niet alleen.

Zittend onder de overkapping kijk ik uit op mijn bloementuin. Of naar wat daar van over is.
Menige plant staat er verpieterd bij en laat de bladen hangen of zelfs vallen ondanks het wekelijks sproeien.
Volgens die engerd die in Amerika al een tijdje de baas is, is er met ons klimaat helemaal niets aan de hand ondanks het feit dat bijna de rest van de wereld daar anders over denkt. Maar ja ,laat ik het hier bij houden. Eigenlijk is elk woord aan die man besteed een woord te veel.
Vandaag was de warmste dag van het jaar, de weerprofeten gingen zelfs zover dat het record uit 1944 misschien kon  sneuvelen. Toen was het warm , 38,6°C . Hier kwamen we ook al aardig in de buurt met 36,3°C volgens buienradar.

Nu het al een tijd zo mooi weer is gaan mijn gedachten wel eens terug naar de warmste zomer die ik me kan herinneren. De zomer van 1976.
In die tijd was ik nog jong en ging regelmatig naar de recreatieplas bij ons in de buurt.
Met vrienden en vriendinnen lagen we hele dagen in de zon en stookten ’s avonds een kampvuur op het strand.  Van de huidige preutsheid was geen sprake en bijna iedere vrouw lag topless op het strand.
Tegenwoordig kom ik veel minder op het strand en als je er eens bent, moet je turen wil je een roodborst zien.
Natuurlijk zorgden we  goed dat we geen dorst hadden. Grolsch stond de hele dag op het menu.
Uit de draagbare radio klonk muziek van de piratenzenders radio Veronica of radio Noordzee.
Wat een mooie tijd was dat.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).