Jeepsafari in nationale park Galicia- Macedonië

Op een van de laatste dagen van onze fantastische vakantie  in Macedonië gingen we met een jeep op pad.
Het is in onze vakanties bijna  een traditie geworden dat we  in het land (of eiland) waar we zijn een dag met een jeep op safari gaan naar de moeilijk te bereiken gebieden op onbegaanbare wegen voor  gewone auto’s.

Ook dit keer stopte tegen kwart voor negen het busje van Lale tours op de voor ons bekende plek en reden we naar Pestani.
Hier werden we ingedeeld in groepjes en gingen we met vier jeeps op weg.
Wij zaten met zeven personen in een grote rode jeep met zo’n hoge instap dat je er werkelijk in moest klimmen!
Nauwelijks  zaten we in de jeep of we gingen al het Nationale park Galicia in. We hobbelden alle kanten op in de jeep. Off road rijdend reden we eerst door de bossen.
Na een tijdje door de bossen gereden te hebben, was het tijd om koffie te drinken en de benen even te strekken. Telkens als we een stop maakten, vertelde Christina  wat over de plek waar we op dat moment waren.
 We waren aangekomen op een open, vlak gedeelte van het park op zo’n duizend meter hoogte. Op deze vlakte  stond o.a. een waterpomp en was een Macedonische man druk bezig soep te maken op een houtvuur, vissoep.
Christina, onze gids, vertelde dat hij eten aan het klaar maken was voor zijn vrienden die met de schapen de bergen waren ingetrokken.
Carolien heeft de soep geproefd en die smaakte goed. Terwijl Carolien de soep proefde, bekeek ik met een aantal anderen de auto van de man.
Het was een heel aardige man die een aantal van ons uitnodigde plaats te nemen in zijn Fiat 500.
De Fiat 500 was minstens 35 jaar oud maar reed nog wel. Trots maakte de man met  drie vakantiegangers een rondje over het terrein.
 De man zelf genoot er nog het meest van gezien zijn gezicht dat een gulle lach vertoonde.

Na de koffie reden we hoger de bergen in tot zo’n 1600 meter hoogte ,onderweg genietend van de mooie uitzichten en de natuur.
De chauffeurs hielden onderling een wedstrijdje  off road rijden en we werden flink door elkaar geschud. Het was mistig daarboven en het werd steeds kouder.
Na een tijdje kwamen we op het hoogste deel van het park tijdens  onze jeepsafari waar allerlei communicatie masten stonden. Het uitzicht was schitterend.
Er stonden hier heel veel mooie bloeiende bijzondere planten en het rook er sterk naar kruiden. Heerlijk.
Hier boven op de berg was een oude kabelbaan te zien maar die was niet meer in gebruik.
In deze omgeving liet Christina ons een grot zien in de rotsen waar een arend zijn nest had. Het was een hele klimpartij  om het nest te kunnen zien.

Verder rijdend door het park kwamen we bij een soort berghut (huis), zo zou je het althans in Nederland noemen. Het lag er verlaten bij maar je kon het huren voor een overnachting in het park.
Na zo’n drie kwartier hadden de chauffeurs de barbecue klaar. Kip, kebab en speklappen en er stond drank in overvloed op tafel.
Voor ons hadden ze een salade en een vegetarische pasta klaar gemaakt die goed smaakte.

Na de barbecue gingen we al bijna weer op de terugweg maar we maakten nog een tweetal tussenstops voordat we weer in Orhid  terug waren.
Het was mooi om al die verschillende kleuren van de natuur te zien, soms was de grond rood/oranje gekleurd. Het leek wel gravel!
Tegen half vijf waren we weer in ons hotel. Een gezellige dag zat erop waarbij we genoten hebben van de vele mooie uitzichten tijdens deze jeepsafari.