Harry’s blik op 2014.

Het jaar begon in januari voor Carolien en mij uitstekend want we werden voor de derde keer Opa en Oma. Wat een rijkdom; vroeger moesten we daar niets van hebben. Al die anderen die al kleinkinderen hadden en niets anders deden dan pochen en/of zeuren over hun kleinkinderen. Inmiddels zitten we er zelf midden in en genieten er ten volle van. Niets veranderlijker dan een mens.

Onze oudste dochter kreeg een prachtige dochter Fiene genaamd. Fiene is nu 11 maanden oud en laat duidelijk zien dat ze al heel wat geleerd heeft in haar jonge leventje. Op haar buik is ze binnen de kortste keren van de ene hoek in de kamer naar de andere gekropen en onlangs deed ze ook al pogingen om de trap op te klimmen. In haar enthousiasme doet ze haar armpjes in de lucht en roept dan : Hoera! Zelfs heb ik al eens Opa aan haar lippen horen ontsnappen !!!!

Maar het leven bestaat niet alleen uit vrolijkheid. Denk maar aan de Ebola uitbraak in West Afrika in februari j.l.  Inmiddels zijn daar al 7000 doden te betreuren en nog is  geen medicijn beschikbaar of denk aan de toestand in de Oekraine. Het begon  in het voorjaar met het afzetten van een president en mondde uit in  een oorlogsconflict  met als verschrikkelijke gebeurtenis het neerstorten van een vliegtuig met 300 passagiers dat uit Amsterdam was vertrokken. Veel van  die mensen dachten lekker op vakantie te gaan en daarna met frisse zin hun leven hier in dit kikkerlandje weer op te pakken. Het zal je dochter, zoon vader, moeder of vriend maar geweest zijn die zo ellendig aan zijn/haar einde kwam. Vreselijk.

Gelukkig zijn er ook prettiger dingen zoals op vakantie gaan. Zo brachten we 11 heerlijke dagen door op Gran Canaria . Inmiddels hebben we de meeste Canarische eilanden al wel eens bezocht en wordt het tijd een andere mooie bestemming te vinden. Misschien wordt het dit jaar weer eens een keer dichter bij huis maar  Portugal of een Grieks eiland blijft ook altijd aantrekkelijk. Over het tijdstip waarop we eventueel gaan hoeven we  ons sinds kort geen zorgen meer te maken want ik ben toegetreden tot de grijze golf.  Grijs waren  mijn haar en baard al jaren maar vanaf 1 februari 2015 behoor ik tot de pre-pensionarissen  Ja, ik krijg dan ook  een heel andere teamleidster : Carolien. Samen met mijn nieuwe teamleidster hebben we ons wel proberen voor te bereiden op onze gezamelijke nieuwe  toekomst doormiddel van de PIZ (pensioen in zicht) cursus .Volgens haar heb ik niet alles  goed opgepikt op de cursus  want ik hoor haar nog wel eens brommen maar dat komt vast omdat ik nu gedwongen achter de geraniums zit. Haha!

Ook was er natuurlijk Louis . Wie ? Louis van Gaal . Hoe je ook over hem denkt het blijft knap dat hij met deze spelers zover op het WK voetbal is gekomen. Ja Guus bakt er nog niet zoveel van en hij  moest dan ook al bijna “naor huus”. Met Guus komt het wel goed ; volgend jaar  zijn Vlaar en Strootman er weer bij en met Robben en van Persie in vorm laten we de Turken een spreekwoordelijk poepje ruiken.

Nu ik het toch over Turken heb brengt me dit op iets heel anders .Geloof. Vroeger is me van huis uit geloof bijgebracht maar dit ben ik door allerlei oorzaken grotendeels verloren. Wat in naam van een geloof in deze wereld al niet aan ellende te weeg wordt gebracht. Wanneer houdt dat eens op. Als ik zie dat zelfs jongeren opgegroeid in Nederland daaraan  meedoen in het verre buitenland  vrees ik dat het nog lang zal duren .Daar wordt je niet vrolijk van.

Waar we wel vrolijk van worden en zelf weer energie van krijgen zijn die 3 kleine meiden die ons leven hebben verrijkt (Maud ,Liss en Fiene) ; ook dit jaar weer. Hoe vermoeiend af en toe ook maar hun lach ,energie , vrolijkheid ,opmerkingen ,knuffels en kusjes geven ons weer de nodige  energie.

 Ja wat speelt er nog meer in het wereldje . Ja, politiek . Wilders blaast nog steeds voluit op de fluit ; laat maar blazen zou ik zeggen die staat voorlopig nog wel buitenspel. Pechtold krijgt een steeds grotere mond alhoewel die mond veel groter is dan het huidige aantal zetels in de tweede kamer dat zijn partij heeft , Groen Links moddert voort , de SP is nog steeds overal tegen en Samson is de weg kwijt. Ja, we zitten momenteel zelfs met een dreigende kabinetscrisis op gescheept. Die Guusje toch ; wordt je laag op de lijst gezet  bij de komende verkiezingen gooi je de kont tegen de krib. Of is ze echt bezorgd ?? Jaja  ,’t is wat.

En dan moet ik  natuurlijk een woordje wijden aan een burgemeester. Nee, niet aan onze nieuwe burgemeester in onze woonplaats maar aan die uit….Maastricht . Wat een oen . Heeft 22 jaar een relatie met de grootste roddeltante van het land die dat dagelijks tentoonspreidt in een TV programma en dan wordt je zo in de val gelokt . Heeft die Albert hem toch weinig bijgebracht van al die achterbakse praktijken.

Met een temperatuur van zo’n 10 °C zit een witte kerst en een elf stedentocht er voorlopig niet in  maar wie weet wat het nieuwe jaar ons brengt. Ik durf wel te voorspellen dat het in juni niet vriest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).