Laat me.......

Iedereen heeft wel 1 of meerdere personen in zijn/haar leven die hij/zij bewondert. Ook ik ben daarop geen uitzondering. Zo kwam in mijn jonge leven (in 1963) Ramses Shaffy op mijn pad . Toen kon ik nog niet weten dat hij in zijn leven later zowat alles zou doen wat God verboden had. Je kunt rustig stellen dat hij met volle teugen van het leven genoten heeft en daarnaast prachtige liedjes heeft nagelaten .
Als puber fietste ik elke dag in een groepje vanuit mijn geboortedorp over de ijsselbrug naar de ULO aan het Spijkerpad  in klein Moskou aan de ijssel.
Walkman of Mp3 speler bestond toen nog niet ; nee , we moesten het thuis doen met 1 luidspreker aan de muur en een knop waarmee je 1 van de 4  beschikbare radiozenders kon aanzetten.
Ramses had toen net zijn eerste hitje , Sammie. (sammie loop niet zo gebogen, denk je dat ze je niet mogen, waarom loop je zo gebogen sammie, met je ogen sammie op de vlucht, hoog sammie , kijk omhoog sammie want daar is de blauwe lucht etc) .
Dit was mijn eerste muzikale kennismaking met Ramses.
Op school hadden vele leraren een bijnaam ; zo ook dhr. Smabers. Hij gaf ons Nederlands en muziekles  en kreeg al gauw van ons de bijnaam Sammie. Zo gauw hij maar bij ons in de buurt kwam begon het spontaan zingen van Sammie. Mooie tijden.

Daarna is Ramses voor jaren en jaren uit mijn leven verdwenen totdat ik op een dag een dubbel CD van hem met Liesbeth List kocht voor een prikkie. Ja daar stonden toch wel prachtige nummers op zoals  Pastorale , Zing –vecht – bid – huil – lach en bewonder  en natuurlijk Laat me. De mooiste versie van dit liedje vind ik de versie met Alderliefste ( Laat me/ vivre) te vinden op You tube. Dit lied galm ik regelmatig luidkeels op mijn computer kamer mee  als ik mijn bovenkamer  weer eens moet verfrissen.
Ik hoop dat dit lied nog jaren lang hoog in de Top 2000 op Radio 2 staat. Prachtig .
Enkele jaren terug zag ik op Tv een mooie documentaire over Ramses die in 2009 is overleden . Sindsdien  is er al een musical over hem gemaakt en nu is er de komende weken een tv serie over hem op Tv. Genieten dus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).