Constructiefoutje !!

Sinds 2 maanden is het weer eens zover en er lijkt helaas maar geen eind aan te willen komen. Regelmatig speelt dit ongerief me  parten. Al vanaf klein kind heb ik er last van : oorontsteking!

UIt de tijd Van klein kind zijnde herinner ik me nog wel dat als ik oorpijn had mijn moeder een warme doek tegen mijn oor deed en er dan een paar druppels slaolie in deed om de pijn te stillen. Zoiets doet me in de huidige tijd meer denken aan een middeltje van Klazien uit Zalk!!!
Meestal brak na een paar dagen het trommelvlies, weg was de rot pijn en genas het redelijk snel. In latere jaren werden er regelmatig buisjes in de oren gezet.

Zo gebeurde ook afgelopen zomer. Ik was zo doof als een kwartaal in het voorjaar en omdat mijn huisarts dacht de wijsheid in pacht te hebben, duurde het nogal lang voordat hij mij doorstuurde naar de KNO arts.
Eerst moest natuurlijk nog een gehoortest worden gedaan alvorens de KNO arts aan de slag ging. De kassa moet natuurlijk wel rinkelen! Na een week kreeg ik de uitslag : uw gehoor is wel behoorlijk achteruit gegaan. Iets wat zij en ik natuurlijk al lang wisten. Zij, als ze de begeleidende email van mijn dokter goed had gelezen; ik omdat Carolien er gek van werd alles 3x te moeten zeggen en dan had ik het nog maar half gehoord. Maar ze had een geruststellende  mededeling : ik heb tussen de middag nog wel een uurtje over. Ze deed me denken aan een ZZP’er die er even een klusje tussendoor deed.
Voor ik het wist, zette ze het scherpe mesje in mijn trommelvlies. Eerst in het linker, daarna in het rechter oor.  Het was een flinke klus want het slijm in het oor leek wel lijm . Ze zuchtte want de huisarts had mij veel te laat doorgestuurd met dat glue oor. “Met een half jaar tot 9 maanden gaan ze er weer vanzelf uit “zei ze toen ik wegging.” En nog wel even een afspraak maken om een  gehoortestje te  doen”.
De kassa rinkelde weer; de uitkomst kon ik wel voorspellen. Na enkele weken werd mijn voorspelling bevestigd. U hoort met beide oren een stuk beter; u hoeft nog geen gehoorapparaat. Over een jaar weer een testje. Lijkt mij een uitstekend idee zei ik lachend.

Nu nog geen half jaar later lach ik niet meer zo hard maar baal ik als een stekker dat ik met een dubbele oorontsteking zit die maar niet wil genezen.
Dit keer was eerst mijn linker oor aan de beurt: een flink loopoor. Het deed me denken aan Robert Long die vroeger al zong over Vieze Lieze met haar loopoor.
Eerst denk je nog : och het gaat wel over maar na een week ben ik maar eens naar de dokter gegaan; de assistente tuurde in mijn beide oren en zag wat ik al wist: een flinke ontsteking. ‘’De buisjes zitten er nog wel in” zei ze . Met  een flesje oor druppels werd ik weggestuurd (4X druppelen /dag). Na een week druppelen liep het linker oor niet meer maar nu begon mijn rechter oor flink te lopen. 
De dokter zelf ging zich er maar eens mee bemoeien en schreef andere oor druppels voor als zijn assistente. “Hier zit wat azijnzuur bij in” zei hij. “Zure druppels helpen vrijwel altijd bij alle ontstekingen”. “Links zie ik het buisje nog wel maar rechts niet meer ; er zal wel een scheurtje in het trommelvlies zitten maar dat geneest vanzelf”. “Laat ook even een kweek maken in het ziekenhuis” zei hij  ; zo gezegd zo gedaan.
Hoe kom ik toch altijd aan die oorontstekingen vroeg ik hem voordat ik wegging .”Een constructiefoutje” zei hij. ‘’Dat heb jij bij de geboorte meegekregen : een te nauwe buis van Eustachius! Dat is de oorzaak. Hier kon ik het meedoen.

Ik ging maar druppelen. Helaas, na een week druppelen liep het oor nog net als daarvoor en dus naar dokter maar weer. Voor de zoveelste keer. Weer werd er in mijn oren getuurd en de uitslag van de kweek bleek  ook  binnen te zijn.  Een fikse antibiotica kuur werd me dit keer voorgeschreven  ( 7dagen amoxicilline/clavulaanzuur 500/125 ,3x/dag). Na 2-3 dagen zou de kuur moeten werken ; maar ook nu op de 7 e dag liep mijn oor nog steeds.
De dokter slaakte een zucht en wist het eigenlijk ook niet meer. We proberen nog een uitwendige antibioticakuur en anders zit er niets anders op dan een bezoek aan … de KNO arts. Hopelijk slaat de kuur aan want na een kleine 2 maanden met een loopoor ben ik het spuugzat!










Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).