Wie het weet mag het zeggen !!!!

Lang heb ik me afgevraagd of ik over dit lastige onderwerp een blog zou schrijven. Toch wil ik mijn gedachten hierover kwijt. Waar gaat dit over zal  je je misschien afvragen. Het gaat over het nieuws dat al weken lang iedereen in dit mooie land bezighoudt en waarvan niemand weet hoe dit de komende jaren verder gaat. Over de vele asielzoekers die momenteel naar Europa komen. Vreselijk waren de beelden die via de Tv of krant tot ons kwamen en je tot in het diepste van je ziel raakten.

Zelf heb ik het geluk gehad dat mijn ouders in Nederland woonden en werd ik  in 1951 geboren in een klein dorp op de Veluwe. Ik was blank en geboren in een modern redelijk welvarend land ; iets waar ik jarenlang niet bij stil gestaan heb maar waarvan ik me later realiseerde hiermee  in deze wereld een voorsprong te hebben  op vele andere mensen op deze wereld. Toen ik 6 jaar na de tweede wereldoorlog geboren werd, was in Nederland  de wederopbouw  begonnen. Mijn ouders hadden het niet breed maar zij konden gelukkig weer in vrijheid leven. Asielzoekers of andere vreemdelingen waren een zeldzame verschijning, zeker buiten de grote steden. Ik groeide op in een veranderend, meer welvarend Nederland en kreeg de kans een goede opleiding  te volgen.

 Nederland veranderde in vele opzichten en de eerste gastarbeiders (uit Turkije, Spanje en Italie ) kwamen naar Nederland in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Van integreren in de maatschappij had nog nooit iemand gehoord in die jaren. “Ze gaan later toch weer terug naar het land van herkomst” werd door politici lang vol gehouden . Een stille hoop was dat misschien maar niet meer dan dat . Nog steeds zijn er vele eerste generatie Turken die onze taal niet spreken en onaangepast leven. Tweede en derde generatie Turken zijn vaak beter opgeleid dan hun ouders maar missen soms de aansluiting door andere oorzaken ( bv geen werk door werkgevers die hen soms discrimineren ).Nu decennia later is de teruggang naar land van herkomst zeer gering.

Na de gastarbeiders kwamen de Surinamers  (Suriname werd zelfstandig in 1975 ; in 1982  volgden  de decembermoorden waardoor vele Surinamers  vluchten ) en kwamen andere landgenoten uit de Nederlandse Antillen. Hierbij ging het om aantallen van ca 300.000. Geen gering aantal!

Na de Turken, Italianen en Spanjaarden volgde een tweede groep van gastarbeiders : de Marokkanen en andere Noord Afrikanen. Wie in een grote stad woont, weet welke problemen een deel van deze Marokkanen  regelmatig veroorzaken. Van goede integratie lijkt geen sprake; van teruggaan naar eigen land evenmin.  
Daarna volgden eind jaren negentig van de vorige eeuw nog de asielzoekers uit de Balkan tgv de oorlog aldaar .

In ca 5 decennia zijn dus honderdduizenden uit andere landen in ons land komen wonen. De overgrote meerderheid veroorzaakt geen enkel probleem en wil ook het liefst in vrijheid leven en een zo’n goed mogelijk leven leiden als hij of zij kan. Gewoon mens zijn dus!
Volgend jaar hoop ik 65 jaar oud  te worden en heb ik al die tijd geen oorlog hoeven mee te maken, is Nederland steeds welvarender geworden ( we staan nu op 5 bij de rijkste landen in de wereld), heb ik me in 65 jaar op allerlei manieren kunnen ontplooien en hebben we  onze  kinderen in dit mooie land zien opgroeien tot volwassen die hun weg in deze wereld gevonden hebben.

In de hele wereld zijn 60 miljoen mensen op drift door oorlogen etc waarvan zo’n 4 miljoen nu in Syrië. Wat een ellende . Zoals ik hierboven al beschreef domineert de komst van een deel van deze Syriërs naar ons land het nieuws al weken.
Laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat ik geen politicus ben en niet graag in de schoenen van Klaas Dijkhof zou staan met dit probleem op mijn bordje. Voor menig een zal je het toch nooit goed kunnen doen.

In het Tv programma van Jeroen Pauw staat dit heikele onderwerp nu al weken dagelijks op het programma en gaat het er soms heet aan toe . Waarom??
De laatste maanden komen enkele duizenden asielzoekers/maand  uit Syrië, Somalië en Eritrea naar ons land in de hoop op een betere toekomsten en niemand kan op dit moment voorspellen  hoe lang dit zo doorgaat . Overal moeten asielzoekerscentra komen. Niemand wil echter zoiets in zijn achtertuin !!! Waarom niet??

Uit de uitzendingen bij Pauw blijkt dat vooral de angst voor het onbekende, onwetendheid, slechte voorlichting, verkeerde keuzes van plaats voor azc’s , omvang in aantal asielzoekers, voorrang voor huisvesting etc een rol speelt. Mogelijk speelt ook een rol dat het nu vooral moslims zijn die opgevangen moeten worden en deze moslims uit sjiieten en andere groepen bestaan. Voor politici is nog veel werk aan de winkel .
‘’Met geen asielzoeker erin “ hitst Geert Wilders dat deel van ons volk dat daar gevoelig voor is op en gooit steeds meer olie op het vuur. Hopelijk komt deze idioot nooit meer aan het gedogen of regeren. Ten tijde van zijn gedoogperiode kwamen jaarlijks 16000 asielzoekers in ons land terwijl er niet zulke urgente problemen waren dan nu. Maar dat is “blonde” Geert vergeten. Ongelooflijk dat deze idioot in de peilingen op 37 zetels staat bij tweede kamer verkiezingen. 37% van de lager opgeleiden en 14% van de hoger opgeleiden( waar is jullie verstand gebleven??) zouden op hem stemmen nu.

Een raad die ik politici zou willen geven is deze : zet asielzoekers niet teveel in achterstandswijken ; dat speelt alleen Wilders maar in de kaart. Breng ze onder in kleinere groepen en zet mensen met dezelfde geloofsovertuiging bij elkaar. Vermijd de indruk dat asielzoekers op welk gebied dan ook een voorkeursbehandeling krijgen .
Zorg ervoor dat er zo snel mogelijk betere opvang komt in de regio  of een eind komt aan de ellende in Syrië en mensen weer terug kunnen gaan  (ijdele hoop??).


Tja , wat moet ik nog meer van zeggen. Een ding weet ik zeker : als ik in soortgelijke omstandigheden verkeerde als deze asielzoekers en de mogelijkheid had ,zou ik hetzelfde doen dan  zij. Wie wil er niet in vrede leven en kunnen doen wat je wilt en zorgen voor  een betere toekomst van  jouw kinderen. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).