De plaag van de toekomst.

In het oude testament werd Egypte al geteisterd door vele plagen.
De plaag waarover ik dit blogje schrijf is daarmee niet te vergelijken maar daarom niet minder van invloed op het leven van vele mensen in de toekomst.
De plaag waarover ik het wil hebben, werd door Alzheimer ontdekt. Hij bekeek de hersenen van een overleden patiente onder een microscoop en zag bruine klonteringen die tussen de neuronen in de hersenen aan het woekeren waren. Neuronen die door deze plaques vernield werden.
Momenteel zijn er alleen in Nederland al een kwart miljoen mensen die hieraan lijden. Als ik de kranten moet geloven zal een tsunami aan Alzheimer patienten  Nederland overspoelen (de verwachting is ca een half miljoen in 2040). Velen zijn of worden daarom ook geconfronteerd met deze ingrijpende ziekte .
Bernlef schreef er een paar mooie boeken over (Hersenschimmen uit 1984 en een bundel met korte verhalen: Help me herinneren uit 2012). Ook Thea van Theo en Thea  van het legendarische  Tv programma schijnt een mooi boek (de Vergeetclub ) over o.a. haar moeder die door deze ziekte getroffen werd geschreven te hebben.
Inmiddels vertoont deze ziekte zich ook in onze directe omgeving; eerst bij ooms en tantes en dus nog minder bedreigend ; sinds een half jaar speelt het mijn schoonouders (inmiddels 82 resp 85 jaar oud) ook parten.
Zij bevinden zich nog in de ontkenningsfase maar voor ons wordt het steeds duidelijker merkbaar dat de ziekte toeslaat.
Zelf sta ik op de drempel van een andere levensfase (pre-pensioen) en hoop nog lang met dezelfde helderheid van geest als mijn eigen moeder ( die 97 oud werd) daarvan te kunnen genieten.

Verwaterde ogen
blinken in een door de jaren getekend gezicht
Een vage blik
een blik van herkenning

Herinneringen
dringen als flarden laaghangende mist
de lege plekken in het denken binnen

Jaren verloren
worstelen met de tijd
jaren niet meer in te halen

Verwaterde ogen
ogen die meer zeggen dan onuitgesproken woorden
Eenzaamheid,
eenzaamheid die kent geen tijd.

Voorlopig is er geen geschikt medicijn om de ziekte van Alzheimer te behandelen. Wat goed is voor hart en bloedvaten (laag chloresterol, lage bloeddruk, geen diabetes en veel bewegen) blijkt ook van groot belang om deze ziekte zolang mogelijk te voorkomen.


Jij zult mij de komende jaren dan ook veelvuldig op fiets of wandelend in het mooie Salland  kunnen tegenkomen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).