Harry’s kijk op politici die de afgelopen week in het nieuws waren oftewel Harry’s politieke antenne in week 2 van 2019.


De inkt van mijn blogje van vorige week was in figuurlijke zin nog nauwelijks opgedroogd toen ik de volgende morgen in de digitale krant op internet las dat de dinosaurus van de Nederlandse politiek, Kees van der Staaij,  de verachtelijke Nashville verklaring, opgesteld door oer conservatieven uit Amerika, mede met nog 200 andere orthodoxe  geloofsfanatici had ondertekend.
Bij het lezen van het verhaal kreeg ik kromme tenen in mijn schoenen.
Je moet, anno 2019, toch wel in een heel andere wereld leven, wil je de homoseksuele medemens of mensen met een transgenderidentiteit zo schofferen.
Het wordt hoogtijd dat het kiesstelsel in Nederland herzien wordt, een kiesdrempel wordt ingevoerd zodat dit soort achterlijke partijen als het SGP voor eeuwig uit de Tweede Kamer verdwijnen.
De storm over deze anti homo verklaring was nog lang niet geluwd toen de dinosaurus van der Staaij en de minister van Emancipatie met elkaar over deze verklaring in discussie gingen op maandagavond bij Eva Jinek .
Met stijgende verbazing zat ik naar  het gestuntel van Ingrid van Engelshoven ( D’66) te kijken. Geen enkele zin kwam vlot uit haar mond.
Na een paar woorden telkens Uh, Uh….. . Eva probeerde haar nog wel te helpen maar beiden lieten veel te gemakkelijk de gladde teckel met zijn verachtelijke mening wegkomen.

Toen van der Staaij deze week weer eens in het nieuws was, deed me dat denken aan een aantal jaren geleden. Aan de vorming van het kabinet Rutte-1.
In gedachten zie ik de dinosaurus/gladde teckel van der Staaij nog op de achterbank bij Rutte in de auto zitten.
Rutte  moest gedoogsteun binnen zien te halen van het SGP, de partij met ideeën uit het stenen tijdperk. Hoe haal je het als liberale partij (VVD) in je hoofd, vroeg ik me weer af,  dan moet je wel heel macht belust zijn.

Dat de politieke voorman van de V(ereniging)V(an ) D(walenden), Rutte, de weg nog steeds kwijt is, bleek  weer eens tijdens de wekelijkse persconferentie van de premier.
Het liefst wilde hij de relschoppers van de ongeregeldheden  tijdens oudejaarsnacht  eigenhandig in elkaar slaan.
Vele mensen zullen met hem eens zijn dat zulk gedrag niet thuis hoort in onze maatschappij. De opmerking van Rutte was echter bedoeld voor de bühne,  voor de onderbuik gevoelens van menig burger in dit land.
De opmerking van Rutte is des te meer opmerkelijk omdat burgemeesters van verschillende grote steden maanden geleden Rutte cs hadden opgeroepen het knal vuurwerk te verbieden. Maar Rutte durfde het niet aan, bang voor de keizers.  

Wat een verademing was het om vrijdagavond Ahmed Aboutaleb te zien en te horen. De aimabele Nederlander van Marokkaanse afkomst was 10 jaar burgemeester van Rotterdam.
Verschillende Rotterdammers werd gevraagd hoe ze over hem dachten.
Zelfs aanvankelijke criticasters van Leefbaar Rotterdam waren nu redelijk positief over Aboutaleb. De overige geïnterviewde mensen waren lovend over hem als burgemeester. Hadden we maar zo’n man als premier, dacht ik.

Nu ik toch aan het schrijven ben, moet ik nog één ding kwijt.
Dit keer niet over politiek maar over een vrouw die tegenwoordig wel een heel grote broek aan heeft, Angela de Jong . Van beroep : TV loerster. ( Tja, ieder zijn vak!)
Angela zat vrijdagavond ook bij Eva aan tafel. Jarenlang wist ik niet dat ze bestond totdat ik naar de slimste mens op NPO 2 ging kijken.
In 2017 won ze in de zomer zelfs de quiz. Na die tijd verscheen ze steeds meer zelf in programma’s op TV.

Daarna volgde ik haar als recensent van TV programma’s.
Ik begon me vorig jaar af te vragen wat hebben die mensen haar aangedaan. Steeds meer presentatoren en programma’s begon ze genadeloos af te branden.
Als een presentator vreemd gaat, en sindsdien minder mensen naar zijn programma gaan kijken, moet hij dat m.i. nog steeds zelf weten.
Ik kwam daar trouwens nog een leuke spreuk over tegen. Mannen die vreemdgaan : sommige mannen zijn net vlooien, ze springen van poes naar poes …..
Dit jaar ging het vrolijk verder.
Ook John de Mol heeft haar kennelijk iets aan gedaan want er deugt niets van de nieuwe programma’s op SBS6.
Van de week kreeg ze voor het eerst de wind van voren. BIJ DWWD en ook bij Eva gisteravond.
IK denk niet dat we haar nog vaak als gast in een TV programma zullen zien.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).