Je hebt al genoeg mazzel als je geen pech hebt.

Onlangs kwam een oud collega op visite. Ik had hem al een tijd niet gesproken. We haalden herinneringen op en op een gegeven moment zei hij: “ Harry, we hebben toch wel mazzel gehad”.
Ik zei : Hoe bedoel je?”. En hij ging verder met zijn verhaal:
” We hebben de oorlog niet meegemaakt en zijn opgegroeid in een land dat steeds welvarender werd. We kregen nadat we onze studie hadden afgerond direct een baan en kijk eens wat de huizenprijzen hebben gedaan. “ 
Ik kon niets anders dan het eens zijn met zijn conclusie en vervolgden ons gezellige gesprek.

Gisteravond was ik aan het zappen op TV en kwam in een programma terecht met een leuke gast, Martin Simek, en op een gegeven moment had hij het over een spreuk die hij bij oud Ajax voorzitter Max van Praag , de enige van een hele familie die de tweede wereldoorlog had overleefd, had gezien.
Het was een spreuk die me aan sprak: “Je hebt al genoeg mazzel als je geen pech hebt” .

Vaak besef je dat niet maar het is een waarheid als een koe!
Zeker als je weer eens met ellende in je eigen omgeving meemaakt.
En dan heb ik het erover hoe we met onze oudere medemens tegenwoordig omgaan in deze maatschappij.

Mijn eigen moeder  heeft in haar leven het nodige meegemaakt maar mocht zowel fysiek als geestelijk gezond heel oud worden.
Geen spoor van de plaag van de toekomst : dementie. Als je oud mag worden zoals mijn moeder dan heb je mazzel.

Heel anders verloopt het bij schoonouders. Carolien’s vader kwam enkele maanden terug na een slopende ziekte te overlijden.
Tijdens deze periode merkten we al aan de lijve voor wat voor een ellende de regering heeft gezorgd met al de bezuinigingen in de zorg.

Carolien’ s moeder die al dementerend was, bleef zelfstandig wonen. Een plek in een verzorgingshuis was er niet. Je bent in feite aan de goden overgeleverd, zo voelt het althans.
Mede door de medicijnen die ze moest slikken, gaat haar toestand snel achteruit. Als je zo je laatste jaren moet slijten, heb je geen mazzel maar absoluut pech.

Hopelijk  komt er toch spoedig ergens een plek vrij want ook mantelzorgers zijn maar gewone mensen die hun best doen maar niet oneindig  op hun tenen kunnen blijven lopen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik word er gek van ……

Angstige momenten (deel4) - Slot. Lees in dit lange blog wat Julia in een paar dagen allemaal meemaakte en hoe het uiteindelijk met haar en Tim afliep..

Angstige momenten (deel 3).